29 de febrer de 2016

La lectura digital interactiva no acaba de convèncer els infants

Ens ha agradat l'article publicat a el diari de l'educació on es comenta sobre la investigació que han dut a terme dues reconegudes expertes en literatura infantil i juvenil: Mireia Manresa i Neus Real. Aquí us en fem un extracte.


Als llibres digitals, sobretot als que compten amb contingut interactiu, encara els queda recorregut per arribar amb naturalitat als lectors més menuts. Així ho constata un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) que queda recollit en el llibre Digital Literature for Children: Texts, Readers and Educational Practices, sobre la lectura digital entre els infants.
Elaborat entre el 2012 i el 2015, l’estudi se centra en l’impacte del factor digital en els hàbits lectors, en com s’ha d’educar els alumnes en competències lectores digitals i en els trets distintius dels nous formats digitals de narració de ficció. Per fer-lo van introduir llibres digitals (amb el suport d’una tauleta) dins les biblioteques de diverses aules que ja comptaven amb els tradicionals.

L’informe entén d’entrada per literatura digital la que incorpora elements interactius i que facilita diversos recursos –música, vídeos, imatge o enllaços— per completar les històries.Aquests formats de lectura, segons constaten, sovint provoquen distraccions entre els joves lectors, fins al punt que en alguns casos els costa distingir el fil principal de la història dels secundaris. A això se li suma, a més, que en ser unes formes de narrativa encara incipients molts dels materials que es generen encara són de poca qualitat. 
Al llarg de la recerca, els investigadors van constatar d’entrada un cert èxit dels llibres digitals, pel fet de ser una novetat a les biblioteques en qüestió, però poc a poc es va anar observant que els llibres amb més lectors entre els infants seguien sent els tradicionals, ja fossin en paper o en digital, però sense els recursos interactius. Segons Neus Real, una de les autores de la investigació, “les competències actuals no els serveixen per ser bons lectors digitals perquè encara no tenen integrades les dimensions que els dóna el llibre digital”. “Els nens que llegien en paper feien una lectura molt més profunda de l’obra”, detalla, i afegeix: “Entre els lectors de llibres digitals es detectava que hi havia massa elements i es despistaven“.
Podeu llegir la resta de l'article clicant: La lectura digital interactiva no acaba de convèncer els infants

26 de febrer de 2016

En cartellera: LA JUVENTUD


La joventut no és una reflexió sobre la joventut contemplada des de la vellesa, sinó una mirada sobre la joventut de l'ànima que aporta la contemplació estètica. Dos octogenaris col·legues, tots dos representants de la creació artística, es donen cita en l'univers tancat d'un balneari suís de luxe. Un, Fred Ballinge, interpretat per l'inigualable Michael Caine, és un director d'orquestra i compositor retirat. L'altre ancià, Mick Boyle (Harvey Keitel), és un director de cinema en decadència que intenta amb el seu equip donar els últims tocs a una pel·lícula que seria el seu cant del cigne, "L'últim dia de la vida". Però la seva vella actriu preferida, Brenda Morel, a la qual dóna vida Jane Fonda, es nega a interpretar al pel·lícula. És molt important la bellesa de la fotografia, planificació i música  (habituals en el director Sorrentino) i interpretacions magistrals dels protagonistes.

25 de febrer de 2016

Dijous...POESIA!

Dues receptes per a fer una poesia:

A una lletra li sumem una lletra i una altra..., formant una paraula, destaquem una lletra de la paraula i li sumem música, imaginació, emoció i podrem gaudir d'una creativa poesia.


Come si fa una poesia
Per fare la poesia

si prende una p
come pialla, pasta, pietra;
poi si prende una o
come oro, ombra, orizzonte;
poi si prende una e
come erba, edera, esilio;
poi si prende una s
come sole, sale, silenzio;
poi si prende una i
come io, isola, Icaro;
poi si prende una a
come acqua, arancia, ala,
poi si mettono insieme senza odio,
senza noia,
senza fretta, senza rabbia,
senza malinconia,
e si fa la poesia.

(Roberto Piumini)

19 de febrer de 2016

En cartellera: El hijo de Saúl

L'Holocaust al cinema semblava un tema esgotat, però el director hongarés Lázló Lesmes ens mostra la història d'una manera nova i revolucionària que resulta devastadora i que produeix una impressió inoblidable. 
Considerada una obra mestra per la majoria de crítics cinematogràfics no perdeu l'ocasió de visionar-la.

18 de febrer de 2016

Dijous...POESIA!

“Mira'ns així. No deixis de mirar-nos. 
Però perdona'ns, àvia!” 
Foto de Joan Guerrero

Del llibre Els ulls dels pobres de Pere Casaldàliga i Joan Guerrero

Només des dels pobres es pot construir la veritable pau, 
que és fruit de la justícia. Estem massa acostumats a 
veure la pau com una amnistia d’armes simplement. 
Les armes poden callar, però la injustícia, l’opressió, 
la dependència, el deute extern…segueixen cridant. 
La pau és, abans que res, un sinònim de la justícia. 
I un sinònim de la solidaritat. 
Aquest és el nou nom de la pau. 
Només hi haurà pau quan hi hagi un sol món, 
humanament fratern. 

Pere Casaldàliga

13 de febrer de 2016

Aquesta setmana hem llegit...

Les pomes daurades al sol. Ray Bradbury. RBA.

Trenta-dos relats de Ray Bradbury, magníficament traduïts per Lluís-Anton Baulenas entre els quals  a més dels mons planetaris descoberts o poblats en el futur, hi ha un parell de narracions dignes del Pere Calders de “l’ombra de l’atzavara” i la seva visió dels hispans al Mèxic dels anys quaranta i cinquanta; narracions plenes de tendresa com ”la màquina del temps i el so de les corredisses d’estiu; no hi falta el que dóna origen al conegut “efecte papallona” ni la tràgica desaparició dels llibres de terror viscuda pels seus autors, ni una crítica despietada del racisme en “el gran partit dels blancs contra els negres”.  Si un llibre pot fer-se llarg, no serà pas aquests on cada capítol és una historia sorprenent. Per adults.

Jo que vaig dormir amb lleons. Laia Longan. Animallibres

Un nen orfe a qui li agraden molt els animals s'escapa de l'orfenat per viatjar amb un circ; allà descobrirà les seves passions i farà una troballa que no s'espera que li canviarà la vida. A partir de 10 anys.

La visita del petit ós. Else Holmelund Minarik. 
A l'osset li agrada molt anar a casa dels avis perquè li expliquen contes i estan per ell. A partir de 7 anys.


El gat, el gos , la caputxeta vermella, els ous explosius, el llop i l'armari de l'àvia. Diane i Christyan Fox. Brúixola.

Si coneixeu el conte de la Caputxeta vermella us farà força gràcia aquesta adaptació fantasiosa del conte més famós del món mundial. A partir de 8 anys.

L'illa de l'avi. Benji Davies. Andana.
I si el vostre avi tingués una porta a les golfes que quan s'obrís us portés a qualsevol lloc del món? Un llibre del valor de l'estimació entre avi i nét. A partir de 8 anys.

12 de febrer de 2016

En cartellera: MANDARINES


Senzillament no us perdeu aquesta pel·lícula. Una declaració antibèlica desgarradora. Una obra mestra d'una austeritat rotunda. Quatre personatges, una casa, i uns mandariners. Res més cal per construir un relat tan contundent contra la guerra i la barbàrie humana. Una microhistòria que posa noms a les barbaritats de les macroguerres. Absolutament imprescindible. 

5 de febrer de 2016

En cartellera: SPOTLIGHT


Pel·lícula molt ben dirigida per McCarthy, molt bon guió i un conjunt de magnífics actors. És una lloança al periodisme d'investigació (en aquest cas sobre els sacerdots pederastes a Boston, tema que es tractat sense cap morbositat). La història està explicada de manera sòbria, amb bon ritme i un eficient ús del suspens que ens manté enganxats des del principi fins al final. Considerada una de les millors pel·lícules de l'any, candidata als Òscars.

4 de febrer de 2016

Dijous...Poesia!

El Carnestoltes
Bon dia, primets i grassos!
No em digueu que no tinc nassos
de dormir de fa tants dies
sense fer cap bogeria!
Quina sort que us he sentit,
Nois i noies eixerits!
Són les vostres ximplerie,
que em desperten l’alegria.
I, ara que ja estic despert,
s’ha acabat, de menjar verd:
les verdures, pels conills;
per nosaltres: bons pernils!
Tot el peix i les sardines,
els doneu a les gallines!
“Botifarres menjaràs”
ens ha dit el Dijous Gras.
Qui us ha dit que treballeu?
Jo us ordeno que xaleu,
que estigueu de panxa enlaire
tot el dia fent el mandra!
Feu-ho tot de l’inrevés,
Disfresseu-vos pels carrers,
feu el boig,  feu l’animal,
que ha arribat el carnaval!…
I salteu,canteu,balleu
i amb el nas toqueu-s’ e el peu,
que us he dit ja moltes voltes
que jo sóc Carnestoltes!
Ricard Bonmatí